Jalkapallokauden vaihduttua on tullut aika hankkia uuden kauden pelipassit. Nykyiset pelipassit vanhentuvat vuoden lopussa. Jokainen pelaaja tai pelaajan huoltaja huolehtii itse pelipassin hankinnasta Palloliiton verkkopalvelussa (linkki: https://www.palloliitto.fi/kilpailut/pelipassit-ja-vakuutukset?tab=vakuutukset). Pelipassit on hankittava, jotta peleihin voi osallistua ja jotta Palloliiton vakuutus on voimassa kilpailu- ja harrastustoiminnassa.
Pelipassin uusiminen tapahtuu niin, että Palloliiton verkkopalvelussa tehdään ensin käyttäjätunnus. Mikäli huoltajalla on oma käyttäjätunnus olemassa tai hän sen itselleen luo, voidaan alaikäisten lasten tiedot liittää kyseiseen käyttäjätiliin Palloliiton verkkopalvelussa. Pelipassi maksetaan saman tien verkkopankissa.
Pelipassin uusimiseen tarvitaan Pallo-Id, joka löytyy muun muassa MyClubista ko. pelaajan Omat tiedot -kohdasta ” Lisenssi-ID”. Palloliiton palvelussa on selkeät ohjeet pelipassin uusimiseen. Pelaajat, joilla on ollut voimassa pelipassi, ovat jo saaneet uusimisesta Palloliitolta sähköpostiviestin, mikäli Palloliitolla on ollut kyseisen pelaajan yhteystiedot.
Myös uuden pelaajan rekisteröityminen ja pelipassin hankinta tapahtuu samassa Palloliiton verkkopalvelussa. Ensin on luotava käyttäjätunnus, minkä jälkeen pelipassi voidaan hankkia yhdelle tai useammalle pelaajalle kerrallaan samalla käyttäjätunnuksella, mikäli perheessä on useampi pelaaja.
Pelipassin hankinta edellyttää myös vakuutuksen hankintaa. Palloliiton vakuutus hankintaan samalla pelipassin kanssa. Pelipassin voi hankkia ilman Palloliiton vakuutusta ainoastaan silloin, jos pelaajalla on voimassa ja tulee olemaan koko kauden 2024–2025 vapaa-ajan tapaturmavakuutus, joka kattaa myös jalkapallon. Oman vakuutuksen kattavuus on syytä tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä, sillä vakuutusyhtiöiden välillä on vaihtelua tapaturmavakuutusten sisällöissä ja kattavuudessa.
Jatkossa tieto omasta vakuutuksesta tallennetaan MyClubiin. Tästä tulee jokaista pelaajaa koskeva kysely MyClubiin. Mikäli MyClubiin ilmoitetaan, että pelaajalla on oma jalkapallotoiminnan kattava vapaa-ajan tapaturmavakuutus, on pelaajan huoltaja tai täysi-ikäinen pelaaja itse vastuussa siitä, että vakuutus on voimassa ja että se kattaa jalkapallon harrastamisen ja kilpailutoiminnan, sekä mahdollisista tapaturmasta aiheutuvista hoitokustannuksista, mikäli vakuutus ei niitä katakaan.
Futura Juniorit siirtyy pelipassien uusimisessa ja uusien pelipassien hankinnassa muissa seuroissa käytössä olevaan toimintatapaan, jonka mukaisesti pelaaja tai hänen huoltajansa itse hoitaa sen hankinnan. Toimintatapaa haluttiin muuttaa, jotta vältytään tilanteilta, joissa syystä tai toisesta pelipassi ja vakuutus on jäänyt pelaajalle hankkimatta. Aikaisemmin FCFJ:ssa joukkueenjohtajat ovat hoitaneet pelipassien hankinnan. Toimintatapa on ollut poikkeuksellinen valtakunnallisesti.
Kerho- tai perhefutisryhmien sekä pienempien alle U4 joukkueiden ei tarvitse pelipassia hankkia.
Palloliiton verkkopalvelu pelipassien uusimiseen ja hankintaan: https://www.palloliitto.fi/kilpailut/pelipassit-ja-vakuutukset?tab=vakuutukset